De helivlieger

Waarom zou iemand aan een radiobestuurde heli beginnen met al die dure en ingewikkelde techniek, rotorbladen die net zo gevaarlijk zijn als een klein kaliber vuurwapen, het desoriënterende gebrek aan voorwaartse snelheid en in het besef, dat je waarschijnlijk niet alles zal leren wat er met jouw heli mogelijk is? De redenen waarom de één er niet aan begint of zou moeten beginnen, zijn voor anderen juist een uitdaging. Heli’s zijn fascinerende machines en je bent nooit uitgeleerd.

Helivliegen vergt technisch inzicht, nauwkeurigheid, discipline en verantwoordelijkheidsgevoel. Dat verhoudt zich niet zo goed met een jeugdige leeftijd. Kinderen kunnen weliswaar veel sneller en veel beter leren vliegen dan volwassenen, maar dan is er doorgaans wel een ervaren vader nodig die zorgt voor instructie, onderhoud en financiën. Een hogere leeftijd is zeker een handicap want het leerproces is dan toch wat langer. Succes is nooit verzekerd. Terwijl de meeste vliegtuigvliegers de basisvaardigheden wel onder knie krijgen, haken aspirant helivliegers soms toch af. Niet iedereen heeft zin in de frustraties van het soms langdurige leerproces, of heeft het geduld dat nodig is voor zorgvuldige (her)bouw en onderhoud.

Heb je een hekel aan procedures en veiligheidsreglementen? Wordt je kwaad als je een technisch probleem niet onmiddellijk kan oplossen? Wil je snel resultaat? Heb je een hekel aan lezen en studeren? Ga dan eerst eens vliegen met een licht en langzaam toestel met vaste vleugels.

De Raptors zijn nog steeds het instapmodel als het om brandstof heli's gaat


De legendarische Raptor 30 (V1)